søndag 25. januar 2009

Hvordan lærer vi best?


Vi i Norge går minst 13 år på skole, og gjennom disse årene opplever vi som elever mange læremetoder, noen effektive og andre mindre effektive.
Det var vel forige torsdag i engelsktimen, at jeg, Kristiane, Christine og Pernille og snakket om det historiske presidentvalget i USA, og Barack Obama. Vi satt i vel 20 minutter og snakket om den nye presidenten, hvilke ulemper og fordeler han vil bringe med seg i rollen som en leder for USA og hvordan det ville ha en effekt på både USA og andre land.

Det var en utrolig fin måte å lære på, fordi vi alle hadde noe å fortelle, som de andre kanskje ikke var klar over. Og ved at vi gjennforteller lærer vi å snakke og å uttale engelske ord og uttrykk riktig. Jeg syntes at vi bør gjøre slikt oftere og i flere fag enn kun engelsk, fordi det fremmer læring, og er gøy.

En annen læringsmetode som ofte er brukt, men som enkelte lærere ikke stoler 100 % på, er gruppearbeid. Enkelte lærer mener at elevene surrer bort tiden, og ikke får nok læring ut av arbeidet de legger ned. Det kan helt sikkert være tilfeller hvor elever ikke alltid gjør som de skal når det kommer til gruppearbeid, men det er kun de elevene som ikke gjør noe, som vil merke konsekvensene.
Jeg syntes ikke det er rettferdig at elever som trives med gruppearbeid og presentasjoner ikke får jobbe med læringsstoff på denne måten fordi læreren ikke har nok tiltro til elevene.

3 kommentarer:

PernilleHS sa...

Enig i hva du sier. Jeg lærte masse forrige torsdag, ikke bare om Obama, men også læring i det å praktisere engelsk muntlig.
Håper vi kan jobbe på den måten igjen.
Jeg synes gruppearbeid er en fin måte å jobbe på fordi at da får man virkelig innsikt og kunnskap om ett tema, og om man skal legge dette frem senere får hele klassen samme kunnskapen. Noe jeg er imot er gruppekarakter, spesielt om man ikke har valgt gruppene selv. Om man får tildelt er det ofte slik at noen må dra lasset for andre, men allikevel få godt resultat. Dette er urettferdig.
Stå på, Carro!

(dette ble langt, hehe)

PernilleHS sa...

for hele klassen** ikke fÅr, men fOr* hehe

PernilleHS sa...

Om man får tildelt gruppe***

haha så mange feil a! blir engasjert serru!