torsdag 22. januar 2009

Den poetiske delen av livet.


Denne uken har vi i norsken jobbet med lyrikk. Selv har jeg ikke noe spesielt forhold til verken lyrikk eller dikt, men oppgaven vi fikk forige onsdag var både morsom og utfordrende. Lyrikk er en form for dikt, og en lyrisk tekst kjennetegnes ved at den har en rytme eller inneholder rim, om teksten er kort, men sammensatt av mange og betydningsfulle ord, som får frem et budskap.

Jeg googlet litt på dikt og lyrikk og fant et par dikt som jeg mener tar for seg viktige temaer, uten at de blir kjedelige.
Det første diktet kalles "Forbli ung". Dette diktet er skrevet av Rangvald Sørheim, og handler om å ikke la barndommen forsvinne, selvom man vokser opp.

vær alltid
leken

vær alltid
åpen

la aldri alderen
stenge deg inne

fortsett livet

vær alltid et
friskt pust


Dette diktet mener jeg handler om å ikke la barndommen forvinne, selv om det er forventet at man vokser opp og tar beslutninger som omfatter ikke bare en selv, men også de rundt en.


Det neste diktet syntes jeg også tok for seg et viktig tema, nemmelig å minske overfladiskheten som vi mennesker ofte sitter inne med, og se forbi det ytre utseendet, og se på hvilke verdier og meninger en person har, og ikke dømme ut i fra utseendet.

forbi

utenfor
synsfeltet

dypt
ned

det skjøre
det sårbare
det levende

det
uberørte

det

vakre

Ingen kommentarer: