lørdag 28. februar 2009

Reklame er herlig, bra, fantastisk, nydelig, konge, storslått og storslagent!

Reklame er noe som vi er omringet av til en hver tid. Både på tv, i aviser og annonser, på internett og på radio vil vi oppleve å bli påvirket av reklame. Denne uken i norsken har vi jobbet med reklame, og mange har kanskje innsett at de blir påvirket av reklame uten at de er klar over det. Om du går i klesskapet hjemme vil du muligens legge merke til at mange av klærne du har i skapet ditt kanskje stammer fra en butikk eller et merke som markedsfører seg spesielt mye for tiden, eller som retter reklamen sin mot ungdom.

Det samme gjelder matvarene i kjøleskapet eller kjøkkenskapet. Mest sannsynlig vil mange av produktene i skapet komme fra kjente merker som har vært på markedet en stund, og som har klart å overbevise kundene om at deres produkt er det beste.

En reklame som fungerer er en reklame som gir et inntrykk på folk. For min del syntes jeg det kan være interessant om reklamen er underholdene og morsom. Hvis reklamen i seg selv er god, og klarer å reklamere for det den skal, vil man kunne si at reklamen har gitt et inntrykk på folk.


En reklame som jeg den seneste tiden har lagt merke til er reklamene om miljøagentene og barne som forsøker å hindre sine foreldre i å slippe ut gasser og avfallsstoffer som kan skade miljøet. Setningen "jeg er ikke sint, jeg er bare veldig, veldig skuffet" går igjen i alle reklamene, og skaper en slags rød tråd, fordi når denne setningen blir nevn vet man at reklamen handler om å ta vare på miljøet og sikre naturen for de generasjonene som kommer etter oss.
I denne reklamen er det en oppfordring til alle foreldrene i Norge om å melde barnet deres inn i en organisasjon som gir kunnskap om miljøet, slik at barnet blir en såkalt miljøagent.

Dette skal gi kunnskap og forståelse for hvordan våre valg i dag kan påvirke fremtiden, og fremtidens generasjoner. Jeg syntes det er veldig bra at en miljøorganisasjon klarer å lage en reklame om et tema mange ikke har noe særlig interesse for til noe ganske morsomt, og selvsagt til en bra reklame.

1 kommentar:

PernilleHS sa...

haha, miljøagentene er så søte!