søndag 14. desember 2008

Vi vasker til et godt formål.



For noen uker tilbake var det tid for Operasjon Dagsverk. OD-dagen går ut på at norske skoleelever skal ut i arbeidslivet og tjene opp 300 kroner som til slutt skal gå til et godt formål. I år gikk pengene til jenter i Bangladesh som ønsker en utdanning, slik at de kan leve det livet de selv ønsker. Slagordet for årets formål er ”Kunnskap er makt”. Jeg vil si at norske ungdommer er svært privilegerte som har muligheten til å gå 10 år med grunnskole, og 3 år studieforberedende skole, uten å betale for det. Slik er det ikke i alle land, og spesielt ikke for jenter. Derfor syntes jeg at årets formål er utrolig bra.

Om verdens unge får den utdanningen som vi i Norge får, er jeg sikker på at verden ville vært et bedre sted å være. En utdanning fører til mer kunnskap hos de unge som de kan føre videre til yngre generasjoner. Om verdens befolkning sitter inne med mer kunnskap, vil det være lettere for dem å skaffe seg jobb, og arbeidsledigheten vil forhåpentligvis synke. Om man er fast ansatt og har en jobb, vil det være enklere å skaffe penger og mat inn i familien. På denne måten kan de massive sultproblemene løses, og tallene på dødsfall som skjer på grunn av mangel på mat, vil antageligvis gå ned.

Dette er kanskje ikke noe man går rundt og tenker på i en stressende hverdag hvor du skal rekke over alt fra å være med venner, kjæreste, gjøre lekser, trene og få med seg den seneste episoden av top modell. Det er derfor det er så greit at vi har dager som operasjon dagsverk, som får deg til å tenke på dem som ikke har de samme fremtidsutsikene som oss i Norge.
Jeg syntes hvertfall at en dag med støvsuging og vasking i huset er lite, når jeg vet at en jente i Bangladesh vil få et bedre liv, nettopp fordi jeg vasket rommet mitt den ene dagen, den ene timen.

Ingen kommentarer: